söndag 5 september 2010

En händelserik helg

Så skönt det har varit med helg efter en intensiv arbetsvecka. Jag var enormt trött i fredags, däckade i soffan till Nick Cave.

Trots tröttheten har det varit en väldigt händelserik helg. Jag måste börja med att berätta vad vi råkade ut för igår, en tråddragarattack! Det var så här: jag och min Jimmy skulle baka rågbröd. Vi gjorde i ordning en deg med råg, havre och annat härligt och ställde den på långjäsning. Vi tänkte att, nu får vi gott bröd! Senare bakade vi ut den extremt kladdiga degen och hällde den i brödformar, ny jäsning och sen in i ugnen. Vid det laget började vi tycka att degen inte såg normal ut och när vi tog ut brödet ur ugnen och stjälpte ut det ur formarna fick vi chocken! Det var brödkanter runt om men inget inuti! Hela brödet var ett enda stort hål! Förtvivlat ringde jag min bästa storebror som är grym på att baka. Hans gissning var att vi drabbats av tråddragare. Tråddragare är en jordbakterie som trivs i råg och havre och sånt. Man ser den inte men den förstör glutentrådarna i brödet och gör det svampigt. Tydligen kan det även göra bröd ihåligt. Tråddragare är väldigt ovanligt så jag vet inte om man borde känna sig smått speciell men vidare kul var det inte. Men skam den som ger sig, idag gjorde vi ett nytt försök och nu står ett dinkelbröd i ugnen. Hoppas verkligen att det blir bra! Det doftar gott i alla fall.

Igår kväll efter vår katastrofala bakning, piggades vi upp av en spontan musikhandledarfest hemma hos en av mina före detta klasskompisar. Vi var inte så många där men det var väldigt trevligt.

Vi har spelat mycket, repat in den fantastiska jazzlåten Desafinado. Den är lite småknepig men väldigt rolig att spela. Vi har även jobbat med en nyskriven låt med polskekänsla.

Idag har en vän från tolklinjen, varit här och ätit middag. Vi gjorde potatisgratäng, quornfilléer och sallad, seriös söndagsmat minsann! Det blev lyckat.

Om ett par minuter är det dags att ta ut första omgången dinkelbröd ur ugnen, jag är spänt förväntansfull. Sedan är det sova som gäller.

God natt alla vänner!

1 kommentar:

  1. Jo Jo tråddragare är inte att leka med skulle vara kul att veta var dom kom ifrån, eller kanske inte. Ska bli spännade att höra Desafinado, det är en bra låt som spelades av jazzmusikern Nils Beril Dahlander på sin tid men jag tror att Ni är lika bra.
    Mvh PA

    SvaraRadera