måndag 4 oktober 2010

Sverigedemokrater gör mig mörkrädd!

Hörde just en Sverigedemokrat uttala sig på TV. Han menade på att ”invandrarföreningar ska läggas ner, invandrare ska inte uppmuntras att hålla kvar sin kultur, de ska bli svenskar.” Jag blir mörkrädd och förtvivlad! Vad är poängen med ett samhälle där människor tvingas in i en mall, tvingas att följa ett uttänkt mönster! För vad är det att vara svensk? Vem kan sätta fingret på vad det är vi ska lära människor som kommer hit? Ska de tvingas att äta sill? Vara stupfulla vid en midsommarstång? Eller kanske att inte prata med någon av sina grannar? Man flyr inte från sitt hemland för att det är roligt, man gör det för att det inte finns någon annan utväg. Man kastas in i ett samhälle där man till en början inte förstår språket och inte vet hur samhällets tröga maskineri fungerar. Ska man dessutom tvingas att helt lämna sin kultur, sitt språk, sina rötter? Vad blir bättre av det? Skapas fler jobb? Kommer utanförskapet att upphöra? Nej! Nej!

Jag kan se det ur mitt eget perspektiv, jag har en del synskadade vänner och jag är aktiv i ett par föreningar. De kontakterna är otroligt viktiga för mig, de utgör absolut inte hela mitt sociala liv men jag skulle garanterat vara en mer osäker och otrygg människa utan dem. Man behöver stöd, vi behöver stöd, alla behöver stöd! Av varandra!

Sverigedemokraterna förespråkar också svensk folkmusik och folkdans men de ska aldrig få ta folkmusiken ifrån oss! Den ska aldrig få bli en symbol för rasism och främlingsfientlighet!

Nu ska jag gå och lägga mig. Jag är jättetrött, somnade i soffan förut men när jag hörde det där blev jag så arg, var tvungen att skriva av mig.

God natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar