söndag 5 december 2010

Snöig advent

Hejsan alla snögubbar! Det verkar som att snön ligger djup och vit över hela landet, till och med i Skåne faller den! Jag både gillar och inte gillar vintern. När det är så här mycket snö är det bye bye till att ta sig fram på egen hand med käpp, det känns som att käppa i vispgrädde eller något annat mjukt och fluffigt. Men under de närmaste dagarna ska det bli invigning av årets skidsäsong! Åh, vad härligt det ska bli!

Förra helgen var Jimmy och jag i Stockholm och träffade folk från Syskonbandet, det var adventsläger för ungdomar och unga vuxna. Det var fantastiskt trevligt! Vi hann med besök på julmarknad, pepparkaksbak, julklappsutdelning, god mat och mycket skratt. Det var sova på golv som gällde, alla i ett stort rum, verkligen lägerkänsla! Mycket sova blev det inte men det var trevligt. På fredagkvällen höll jag i samlingen med lite musikhandlederi! Det blev namnsång och några lekar. Jag var lite orolig innan eftersom jag aldrig lett en grupp med så många synskadade. Att verbalt förklara vad hur en lek går till är inte min starka sida men bra att få träna på. Det gick jättebra och blev väldigt lyckat. Jag lärde även ut sången ”vi bygger broar med varann” en riktig älsklingssång i körsammanhang. Vi sjöng den på söndagens gudstjänst och det blev uppskattat, fantastiskt härligt!

Veckan har gått lite i trötthetens tecken, vi kom hem mycket senare på söndagen än det var tänkt. Saken var nämligen den att Jimmy, jag och Dominique missade tåget till Sundsvall! Ojsan! Vad gör man då? Inga pengar till nya biljetter! Men de var snälla på SJ och bokade om oss utan extra kostnad. Det var fullt å alla tåg så vi fick åka första klass hem, inget ont som inte har nåt gott med sig!

Jag har jobbat mycket denna vecka men nu är allt inskickat för julnumret. Det känns jättebra, nu kan jag lägga min energi på julkonsert med kören, julklappsinköp och annat mysigt. Den 18 åker vi nattåg till Helsingborg, ska bli så mysigt! Jag längtar efter min familj.

I helgen har vi tagit det lugnt, det behövdes. Igår lagade vi en helt fantastiskt god vegetarisk lasagne, jag ska dela med mig av receptet här:

Du behöver:
12 – 16 lasagneplattor
1 stor gul lök
2 morötter
1 zuchini
500 g krossade tomater
2 vitlöksklyftor
Några soltorkade tomater
Ca 1 dl valnötter
1 burk pesto
2 dl crème fraiche
Riven ost

Gör såhär:
Skala och hacka löken, skala och riv morötterna grovt, skölj och skär zuchinin. Fräs grönsakerna i lite olja och tillsätt pressad vitlök, krydda med basilika, timjan, dragon och svartpeppar. Tillsätt krosade tomater. Klipp de soltorkade tomaterna i mindre bitar och rör ner i såsen. Låt såsen stå och småputtra. Blanda Chrème fraiche och pesto i en skål. Bred ut ett lager av pesto såsen längst ner i formen. Varva sedan lasagenplattor, grönsakssås och pestosås. Avsluta det sista lagret med pestosås och riven ost. Grädda i 200 grader ca 35 minuter. Tag ut formen efter halva tiden och strö över valnötterna, pricken över i! Grädda sedan färdigt. Servera lasagnen med en fräsch och härlig sallad.

Jag lovar att det var gott! Nu ska jag sluta, snart kommer Lena hit, vi ska öva på jullåtar inför nästa sinnesrogudstjänst.

Puss och kram, skumbanan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar