måndag 22 november 2010

försäkringskassa och senapssill

Idag fick jag veta att min ansökan om aktivitetsersättning på 25 % förmodligen inte gått igenom. Försäkringskassans argument är att jag studerat på heltid och därför borde kunna arbeta på heltid… jag vet inte vad jag ska tänka, det är väldigt stor skillnad på att jobba och att plugga. När man studerar på folkhögskola har man stora möjligheter att lägga upp studierna så att det passar. Jag orkar inte jobba på heltid just nu, det är möjligt att jag kommer kunna göra det i framtiden men inte nu. I jobbet som journalist är jag aldrig på ett och samma ställe, jo, när jag skriver men annars åker jag ut och träffar kunder. Det innebär nya miljöer hela tiden. Som musikhandledare jobbar man ofta på liknande sätt, på frilansbasis. När jag tog upp det argumentet sa de på försäkringskassan att jag borde valt andra yrken. Men jag vill göra det jag brinner för! Jag vill göra det jag tycker om att göra precis som alla andra. Min handläggare sa att om jag ansökt om aktivitetsersättning redan efter gymnasiet hade jag troligen haft kvar min ersättning nu. Jag tycker det är ett märkligt argument, jag tyckte inte att jag behövde ersättningen då och jag är emot att människor faller in i ett bidragssystem och blir kvar där bara för att det är så det brukar fungera. Dessutom är det ju ointressant vad som hade hänt om jag hade gjort si eller så, nu är det ju inte så! Jag tänker som min pappa brukar säga, alla beslut är rätt när man fattar dem. Klok pappa har jag.

Men jag vägrar låta det här påverka mig! Allt kommer att ordna sig och jag har inte tid att må dåligt över någon försäkringskassa! Jag har viktigare saker att lägga min energi på och jag vet att allt kommer ordna sig.

Idag har jag skrivit några reportage och även arrangerat en bild till ett reportage om vegetarisk julmat. Det var lite pyssel med den bilden, vi var tvungna att ha något att fota, så vi gjorde vegetarisk senapssill! Det är väldigt spännande, man använder aubergine istället för sill, och gör en smarrig sås. Det blev väldigt lyckat, jag hoppas bilderna blev bra också.

Nu ska jag skriva lite innan det är dags för kvällste.
Kramar på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar