måndag 13 december 2010

Jul, jul, strålande jul

”Det är 11 nätter före jul när mörkret som tätast står, då vandrar sankta Lucia omkring med en krona av ljus i sitt hår.”

Ja, det är mörkt ute och det är väldigt kallt. Här visar termometern på 18 frostiga minusgrader! Citatet kommer förresten från en ovanlig luciasång som jag tycker är fin.

Idag har jag bland annat kopierat texter till de julsånger som ska sjungas på sinnesrogudstjänsten på lördag, där vi ska medverka. En av sångerna är jul, jul, strålande jul. Jag slogs av det aktuella i texten: ”kom, kom, signade jul, sänk dina vita vingar, över stridernas blod och larm”. Sången är gammal och textraden antyder att strider, blod och larm länge varit en vardag i vår stackars värld. Jag tänker mycket på det som hände i Stockholm i lördags, det är ofattbart och så otäckt att tänka sig vad som hade kunnat hända. Det pratas om att hatet mot muslimer växer och att hårda ord sprids på Internet. Jag lider med alla Sveriges muslimer. Det är ju galningar som utför självmordsattacker, det är absolut inget vanliga troende mäniskor ska behöva lida för! Extremism finns tyvärr inom alla religioner och alla politiska uppfattningar, både till vänster och till höger finns våldsbinägna grupper. Det är allt för många som har en svart-vit världsbild och vill utse syndabockar, någon att skylla på när rädslan blir för stor.

Här i vårt hem är det varmt och mysigt, adventsljusstakarna glimmar i fönstren och vi har hängt upp pepparkakshjärtan! I fredags hade vi en liten fest, riktigt adventsmys med kära vänner. På lördagen kom min bästa barndomsvän på besök. Det var ett tag sedan vi sågs och det var verkligen roligt att träffas! Vi bjöd på laxsoppa med saffran och till det nybakat bröd. Vi satt länge och pratade och drack te i skenet av ljus och lavalampa. På söndagen gick vi en sväng på julmarknaden på Murberget. Det fanns många fina saker och en del julklappar inhandlades. Tyvärr var det helt fascinerande kallt. Några försäljare bjöd på smakprova av honung, marmelad och ost men man kände nästan ingen smak, allt var en smula djupfryst.

På söndagkväll var det konsert med Hosanna gospel! En riktigt röjig konsert, vi rockade och det var så kul!

Den här veckan ska vi umgås med vänner, handla julklappar och repa inför Sinnesrogudstjänsten. På lördag efter att vi varit i kyrkan, bär det iväg! Äntligen ska vi till Helsingborg! Jag längtar efter mina föräldrar, min bror och hela min mysiga familj! Jag är glad, jag har så fina människor omkring mig! När man får energi och kärlek är det lätt att ge det vidare till andra. När det flödet inte fungerar är det ingen bra relation, det har jag lärt mig under den senaste tiden. Så nu lägger jag min kraft på att vårda mina relationer. Ni betyder mycket för mig kära vänner och familj!

Nu är det dags att gå och lägga sig denna luciadag, goderafton i denna sal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar