onsdag 6 april 2011

Hero of war

Bara måste blogga! Jag är en periodbloggare, nu har vi det bevisat! Men något cirkulerar i mitt huvud och har gjort så hela dagen. I morse vaknade jag av klockradion som vanligt, jag låg kvar en stund och kände efter hur jag mådde. Då fick jag höra något som gjorde mig ganska upprörd. De senaste dagarna har det varit blodiga uppror runt om i Arabvärlden därför att en pastor i USA har bränt koranen. Det jag hörde på radion var en intervju med den här pastorn. Han förklarade sitt handande så här ungefär: I församlingen hade man samlats för att hålla rättegång, den anklagade var en koran som låg där och blev åtalad för att världen ser ut som den gör. Juryn som bestod av folk från församlingen, kom fram till att koranen var skyldig och den blev dömd till att bli bränd. Så därför satte pastorn eld på koranen. Han sa att det inte var meningen att människor skulle dö på grund av det här, han bad ständigt för de drabbade. Det här handlar om en råfundamentalistisk kristen kyrka, mycket sjuka personer, eller möjligen hjärntvättade! Jag vet av egen erfarenhet att det finns jättefina kristna människor, några av mina bästa vänner är kristna! Men uppenbarligen finns det idioter också! Bara det här med att hålla rättegång mot en bok! Det kan vara det löjligaste jag hört på länge! Man undrar genast, hade koranen sin egen försvarsadvokat? Blev den tillfrågad vad den själv ansåg i fallet? Förmodligen inte! Vad vill man uppnå med en sådan barnslig aktion? Vad hade hänt om muslimer samlats för att bränna en bibel? Jag tror inte den kristna världen hade blivit så glad! Sedan tar man avstånd från ”hatiska” muslimer som känner sig provocerade, människor dör och blir skadade helt i onödan! Allt det här är inget annat än en ond spiral! Varför kan inte människor, oavsett religion och livsåskådning, försöka förstå varandra? Utan skygglappar, utan hån, utan rädsla och utan hat! Vi måste mötas med respekt, det är det enda som kan rädda vår värld! Visst finns det problem med religioner när det blir fundamentalism, kristendommen så väl som islam, men man kan aldrig förändra något man vägrar förstå! Vi uppnår inget gott genom att spotta på människor och håna dem! Jag vet svenskar som irriterar sig på att muslimer inte äter griskött, men är det inte upp till var och en att bestämma vad man själv vill äta och inte? Måste någon annan lägga sig i det, vad är problemet? Lyssnar på Rise Against – Hero of war! En stark låt som berör.

Det var dagens politiska ämne, jag kommer säkert reta upp en del med det jag skriver men jag står för mina ord.

För övrigt mår jag lite bättre idag men har fortfarande problem med rösten och halsen. Ikväll gäller det att ta det lugnt, imorgon åker vi till Östergötland och jag måste vara frisk och kry! Så jag ska bara vila ikväll, ligga i soffan och öva på att ta det lugnt, jag är inte bäst på det. Lite glass blir det nog senare, ska vara bra när man har ont i halsen har jag hört. Jag har inte jobbat idag, hade inga reportage som tur var med tanke på halsen. Jag har gott en liten promenad i solen, satt en stund på Murberget och lapade i mig värme och D-vitamin. I morgon ska jag göra ett reportage innan vi åker, jag ska även till vårdcentralen ett ärende.

Vi hörs efter helgen, hejdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar